Z Warszawy do Szczecina w niecałą godzinę

Posted by in Bez kategorii

Aktualizacja: z dniem 20 lipca 2012 firma OLT EXPRESS zawiesiła loty i niecały miesiąc później (sierpień 2012) ogłosiła upadłość. Szkoda, że to smutny koniec tego nowego i całkiem przyjemnego przewoźnika.

OLT EXPRESS

W imieniu naszych gości postanowiliśmy przetestować nową linię lotniczą OLT EXPRESS na trasie Warszawa – Goleniów (tam i z po powrotem).

Gwoli wyjaśnienia: Port lotniczy Szczecin Goleniów znajduje się w okolicach Goleniowa i jak wskazuje nawigacja dokładnie 46km od Szczecina. Jednak władze województwa zachodniopomorskiego używają nazwy Port Lotniczy Szczecin Goleniów im. NSZZ Solidarność a we wszystkich rozkładach widnieje właśnie Szczecin.

Krótko o OLT Express

OLT Express to nowa linia na polsim niebie należąca do kontrowersyjnego właściciela firmy Amber Gold. Na chwilę obecną przewoźnik realizuje loty krajowe, ale lada dzień uruchamia trasy w całej Europie. To co wyróżnia przewoźnika to ceny biletów – większość ofert realizowanych jest w ofercie 99zł za podróż w jedną stronę. Przewoźnik dysponuje dość sporą flotą składającą się z 4 typów samolotów:

• Airbus A320 (180 miejsc)
  • Airbus A319 (156 miejsc)
  • ATR 72 (68 miejsc)
  • ATR 42 (46 miejsc)
Z pewnością flota to największy plus przewoźnika. Większość samolotów to bardzo młode maszyny, wygodne i świetnie sprawdzające się na lokalnych trasach.
startujacy-airbus-OLT-EXPRESS

Krok I: zakup biletów

Tutaj niestety przewoźnik wypada najsłabiej. Strona internetowa na początku dość intuicyjna z każdym kolejnym krokiem stawia przed nami coraz większe utrudnienia.

Wybieramy lot

OLT EXPRESS oferuje loty od 99zł i na szczęście w odróżnieniu od innych przewoźników w większości udaje się spełnić tę obietnicę. Poniżej prezentujemy ofertę na czerwiec 2012 gdzie rzeczywiście spora część lotów jest poniżej 100 zł:

cennik-olt-express

Sam wybór lotu nie nastręcza wielu problemów. Schody zaczynają się gdy przychodzi do rezerwacji i wyboru płatności. My zostaliśmy dziwnym trafem zarejestowani jako pani Olivia coś tam z Holandii. Dodatkowo nie mogliśmy zapłacić kartą Visa Electron banku Inteligo. Samo potwierdzenie rezerwacji (mailowo) przebiega bez problemu, ale…w zamian za to na chwilę obecną (czerwiec 2012) nie ma możliwości odprawy online:

brak-odprawy-online

Na szczęście przewoźnik w zamian oferuje darmową odprawę w miejscu odlotu.

Startujemy

Naszą podróż odbyliśmy na dwa dni przed nadchodzącymi Mistrzostwami Europy EURO 2012. Podróż zaczynamy o godzinie 6:10 rano pod Dworcem Centralnym w Warszawie skąd autobusem linii 175 kierujemy się w stronę lotniska im. F. Chopina.

linia 175

Po 40 minutowej przejażdżce jesteśmy na lotnisku. Autobus na lotnisku zatrzymuje się na trzech przystankach:

• terminal A-B
  • terminal C-D oraz
  • przystanek końcowy lotnisko.

Naszym zdaniem najlepiej wysiąść przy terminalu A-B, gdyż odprawy OLT EXPRESS znajduje się w sektorze E lotniska Okęcie w Warszawie.

strefa-E-OLT-EXPRESS

W miejscu odprawy pobieramy bilet (wspomniany brak odprawy online). Nadajemy bagaż i tutaj ważna uwaga:

• bagaż rejestrowany (czyli ten, który leci osobno w luku bagażowym) to max. 16kg
  • bagaż podręczny to maksymalnie 8kg.

Następnie, maksymalniea 4o minut przed odlotem powinniśmy przejść kontrolę na lotnisku i udać się do strefy pasażerów. Stamtąd możemy podziwiać lotnisko i parkujące maszyny.

Lotnisko-Okęcie

W samolocie AIRBUS mamy 3 rzędy siedzeń po każdej stronie i tak:

• A – tak są oznaczana siedzenie po lewej stronie przy oknie w lewym rzędzie
  • B – środkowe siedzenie w lewym rzędzie
  • C – siedzenia przy korytarzu
  • D – siedzenia przy korytarzu w prawym rzędzie
  • E – środkowe siedzenia w prawym rzędzie
  • F – siedzenia po prawej stronie przy oknie w prawym rzędzie

Miłe drobnostki na pokładzie

Przy wejściu dostajemy jednorazową chusteczkę odświeżającą, a na naszym miejscu czeka całkiem dobrze wykonany folder z najważniejszymi informacjami dotyczącymi linii OLT Express. W trakcie lotu dostajemy ciastko i do wyboru kawę, herbatę, sok pomidorowy lub pomarańczowy.
olt express oferta

Czasu na zapoznanie się z ulotkami mamy niewiele, gdyż już po 50 minutach lądujemy w Goleniowie…

Droga powrotna…

Goleniów to bardzo kameralny port lotniczym z małą poczekalnią i bardzo ograniczonym rozkładem lotów. Podczas naszej podróży do Warszawy odlot był opóźniony o 180 minut i to prawdopodobnie z powodu burzy jak również dużego zamieszania na Okęciu spowodowanego nadmiernym ruchem kibiców z innych krajów, w okresie toczących się mistrzostw Europy EURO 2012.

lądowanie-w-Goleniowie

lądowanie w Goleniowie

W Porcie Lotniczym Goleniów znajduje się kilka miejsc gdzie pasażerowie mogą napić się kawy lub piwa. Ceny jak na warunki, którymi dysponuje lotnisko są dość wygórowane:

• Piwo 10 – 17 zł (Żywiec lub Heineken)
  • Kawa ok. 10 zł

Standardy lotniskowe są dość surowe i pomimo, że port lotniczy obsługuje dosłownie kilka połączeń dziennie to Straż Graniczna lubi przeprowadzać drobiazgowe kontrole.

poczekalnia Goleniów

poczekalnia Port Lotniczy Goleniów

Podsumowując

Nasza podróż z Warszawy do Goleniowa przebiegła bez żadnych niespodzianek. Wszystko schludnie, czysto i planowo jak w szwajcarskim zegarku.
W drodze powrotnej było dużo gorzej: ponad 3 godziny oczekiwania w sali bez klimatyzacji, ogromny chaos informacyjny i czekanie…jednak pomimo przeszkód 20 minut po północy wylądowaliśmy w Warszawie i wracając autobusem nocnym do hotelu moglibyśmy przeliczać w myślach opłacalność tej podróży…

Porównanie do innych środków transportu:

Podróż samochodem Warszawa – Międzywodzie: (za google maps)
koszt: 352,64 zł

koszt: 99zł + około 20 zł na bilety lokalnej komunikacji

czas podróży: 50 minut lot + 60 minut odprawa

Czy warto?

Zakładając, że sytuacja w której czas oczekiwania na lot z Goleniowa do Warszawy był niechlubnym wyjątkiem to naprawdę warto. Czas podróży jest nieporównywalnie krótszy w stosunku do podróży pociągiem jak i samochodem a koszty są porównywalne (w przypadku podróży samochodem dużo niższe).

My, osobiście polecamy. Rezerwacji lotów najlepiej dokonywać bezpośrednio na stronie OLT Express (tutaj)