Jak dojechać nad morze?

Posted by in Bez kategorii

Jak dojechać nad morze szybko i bezproblemowo?

Pokażemy to na przykładzie dojazdu do naszego pensjonatu (rezerwacje) w Międzywodziu.


Na początek podzielmy Polskę na kilka regionów tak aby dla każdego z nich wyznaczyć odpowiednią trasę i zaproponować najlepszy wariant komunikacyjny:

Region południowy (województwo Podkarpackie, Małopolskie, Opolskie, Śląskie, Dolnośląskie) – tutaj

Region centralno – zachodni (województwo Wielkopolskie, Lubuskie, Kujawsko-Pomorskie) – tutaj

Region centralno – wschodni(województwo Mazowieckie, Łódzkie, Świętokrzyskie) – tutaj

Region wschodni (województwo Podlaskie, Warmińsko – Mazurskie, Lubelskie) – tutaj

 

Dojazd nad morze z regionu południowego

(samochodem | pociągiem | autobusem | samolotem)

Samochodem:

trasa optymalna:

Autostrada A4 - czy to dobre rozwiązanie?Najlepiej kierować się na autostradę A4 i jechać nią aż za Wrocław w okolice miejscowości i węzła Golnice (uwaga: trasa jest obecnie płatna na odcinku Kraków – Katowice, jednak już wkrótce ma być płatna na całej swej długości). Następnie kierujemy się lokalną drogą 297 aż do obwodnicy Zielonej Góry i stamtąd drogą S3 jedziemy aż do Szczecina. Kierowcy kierujący się tą drogą zauważą pewną prawidłowość: droga do Gorzowa Wielkopolskiego przypomina mękę dzięki remontowanym odcinkom, co rusz migoczącym światłom sygnalizacji i wiecznym korkom. Jednak od samego Gorzowa Wielkopolskiego, a dokładniej jego obwodnicy trafiamy na równą niczym stół drogę ekspresową, czyli dużo lepszy obraz drogi S3. Stamtąd prosto do rogatek samego Szczecina w którym łączymy się z bodajże najkrótszą autostradą S6 i kierujemy się na Goleniów. Do Goleniowa jedziemy drogą ekspresową, po dwa pasy w jedną stronę. Gorszy fragment zaczyna się za Goleniowem – dużo węższy (po jednym pasie w każdą stronę) z licznymi miejscowościami w których policja lubi karać niecierpliwych turystów.

Za Ostromicami czeka nas spory dylemat: kierować się na Wolin / Świnoujście (teoretycznie lepsza droga) czy jechać przez Kamień Pomorski i Dziwnów?

Wolin Most podwieszanyOsobiście jako mieszkańcy Międzywodzia radzimy kierować się na Wolin. W samym Wolinie za bardzo ładnym mostem zjechać na Unin (uwaga, aby nie przeoczyć zjazdu) i stamtąd na Międzywodzie. W okolicach Unina droga nie wygląda na zbyt zachęcającą jednak później rozszerza się i pomimo licznych miejscowości jedzie się bardzo płynnie. Dlaczego odradzamy trasę przez Kamień Pomorski? Głównie ze względu na korki spowodowanym niekończącym się remontem trasy Kamień Pomorski – Dziwnówek. Nieudolność lokalnych władz sprawia, że jeszcze długo tak krótka trasa (raptem 8km) nie będzie w pełni przejezdna.

 

 

Trasa najszybsza:

przejście graniczne Polska NiemcyPoczątek jest taki sam jak dla trasy optymalnej, tylko że autostradą A4 dojeżdżamy aż do…granicy. Tak, dokładnie – pojedziemy przez Niemcy : A4 w okolicach granicy zmienia się w tak zwane “kocie łby” i nimi dojeżdżamy aż do samej granicy. W Niemczech kierujemy się 15 w stronę Cottbus (do którego oczywiście nie wjeżdżamy), stamtąd na Berlin, dużą obwodnicą (tak zwanym ringiem) omijamy Berlin i autostradą numer 11 jedziemy nach Stettin czyli prosto do granicy w Kołbaskowie. Stamtąd wszystko tak samo jak w przypadku trasy optymalnej – za Ostromicami jedziemy na Wolin/Unin lub Kamień Pomorski/ Międzywodzie. Co zyskujemy jadąc tą trasą? Czas i zdrowie psychiczne, gdyż na 99% ani razu nie będziemy stali w korku (chyba, że za Goleniowem). Co tracimy? Jak zawsze pieniądze – trasa jest o 100km dłuższa więc teoretycznie spalimy więcej benzyny. Tylko czy poruszanie się w korku (hamulec-gaz-hamulec) jest dużo bardziej paliwożerne.

Zostawiamy pod rozwagę i zapraszamy do Międzywodzia.

Co ciekawe dla wielu nieomylny wujek Google jako domyślną trasę z Krakowa do Międzywodzia pokazuje tę przez Niemcy:



Podsumowując:

Odległość dla stolic regionów:

ile kosztuje wyjazd nad morzeKraków – Międzywodzie: (743km dla trasy optymalnej, 841km dla trasy najszybszej), szacowany koszt paliwa w jedną stronę: 400 zł

Rzeszów – Międzywodzie (896km dla trasy optymalnej, 1005km dla trasy najszybszej), szacowany koszt paliwa w jedną stronę: 500 zł

Katowice – Międzywodzie (672km dla trasy optymalnej, 770km dla trasy najszybszej), szacowany koszt paliwa w jedną stronę: 450 zł

Wrocław – Międzywodzie (450km dla trasy optymalnej, 588 dla trasy najszybszej), szacowany koszt paliwa w jedną stronę: 250 zł

Pociągiem:

pociąg relacji Kraków SzczecinLetnia jazda pociągiem to już niemal temat – legenda, jednak o dziwo w ostatnim czasie daj się zauważyć coraz więcej opinii na tak niż na nie dla podróżujących pociągiem nad morze. Jednak wciąż podróż pociągiem na długich dystansach przypomina bardziej rosyjską ruletkę niż racjonalne zachowania poważnego operatora.

 

 

 

Od czego zacząć?

Na stronie pkp jest rozkład jazdy uwzględniający wszystkich operatorów w naszym kraju. Dlaczego jest to tak ważne? A no dlatego, że wchodząc na przykład na rozkład intercity nie znajdziemy rozkładu konkurencyjnych przewoźników.

Wyszukujemy interesujące nas połączenie i:

  • a) albo jeżeli jest taka możliwość (istnieje dla niektórych połączeń intercity) płacimy za bilet i go drukujemy. Procedura logowania nie jest zbyt uciążliwa jednak pamiętajmy o jednej bardzo ważnej rzeczy – bilet jest przypisany do osoby i przy jego okazaniu w pociągu konduktor na pewno poprosi nas również o okazenie dokumentu, który został zadeklarowany przez kupującego bilet online
  • b) albo grzecznie spisujemy rozkład połączeń z uwzględnieniem nazwy połączeń i udajemy się na najbliższy dworzec celem zakupu biletu.

Pamiętajmy, że zarówno przy opcji a i b po naszej stronie leży sprawdzenie poprawności danych. To nic, że starsza pani w okienku się pomyliła i zamiast przewozy regionalne wpisała interregio. To Ty, drogi turysto musisz być ekspertem ds logistyki kolejowej i taboru i musisz dokładnie sprawdzić swój bilet.

Gdy poniosła nas fantazja…

Pociąg do lata

Autor: http://pl.123rf.com/

i prosto z imprezy postanowiliśmy jechać nad morze. Po pierwsze pewnym krokiem wsiadamy do niedługo odjeżdżającego pociągu, pytamy nowych współtowarzyszy czy ten pociąg na pewno jedzie nad morze i czy ma wagon barowy lub pana wózkowego (przyda się, gdy zajdzie potrzeba zakupu wody mineralnej lub piwa – od 2011 roku w Warsach dostępne są piwa z portfolio Grupy Żywiec). Następnie zajmujemy swoje miejsce gazetą lub innym małocennym przedmiotem i informujemy towarzyszy podróży, że oddalamy się celem zakupu biletu. Szukamy konduktora i grzecznie zgłaszamy, że chcielibyśmy zakupić bilet. Najczęściej w pociągach dalekobieżnych musimy wrócić na swoje miejsce i oczekiwać na konduktora. Kupujemy bilet (z naprawdę niewielką opłatą manipulacyjną) i grzecznie jedziemy dalej w stronę upragnionego morza.  Uprzedzając od razu pytanie wielu:

 

Czy w pociągach można płacić kartą?

Najprościej: w intercity – zazwyczaj tak (w 100% przypadków udawało mi się) w TLK nie. Co jeśli nie mamy gotówki? Albo pożyczamy od współtowarzyszy i na stacji końcowej wspólnie idziemy do bankomatu albo musimy opłacić karę za…jazdę na gapę. Kwota takiego wezwania do zapłaty (niesłusznie nazywanego mandatem) jest ogromna i wynosi średnio 150 – 200 zł. Płatne w przeciągu 7 dni. Zawsze możemy się odwoływać i pisać pisma wyjaśniające do PKP dział windykacji w Gnieźnie. Mi osobiście dwukrotnie udało się obniżyć o 50% należną kwotę.

 

Gdy już dojedziemy…

Dworzec Szczecin GłównyNiestety nasze nadmorskie pomorza Zachodniego nie posiadają zbyt dobrego połączenia kolejowego z resztą Polski. To co osobiście radzimy:

Wysiąść na stacji Szczecin Główny i udać się w stronę dworca PKS (oddalony o około 100 metrów). W okresie letnim co rusz odjeżdżają stamtąd “busiarze”. Uwaga: uważajmy na oszustów – za bilet nie powinniśmy zapłacić więcej niż 20-30 złotych. Najpopularniejsi przewoźnicy oferujący kursy nad morze to:

 

 

Busy ze Szczecina Głównego nad morze:

Dworzec Wysoka KamieńskaZazwyczaj możemy dokonać wcześniejszej, telefonicznej rezerwacji – naprawdę warto. To co osobiście odradzamy to wysiadanie na mniejszych stacjach jak Szczecin Dąbie, Wysoka Kamieńska, Wolin. Przy odpowiedniej dawce pecha może spędzić noc w bardzo nieciekawym miejscu, jak na przykład widoczny na zdjęciu dworzec Wysoka Kamieńska. Pamiętajmy – zawsze lepiej wysiąść na większej stacji – Szczecin Główny, Międzyzdroje lub Świnoujście i dodać te 20, 30 kilometrów do naszej wyprawy niż ugrzęznąć w najlepszym wypadku na kilka, w najgorszym na kilkanaście godzin w małej miejscowości.

 

 

Autobusem

Od razu na wstępie przyznajemy się – nigdy nie korzystaliśmy z tego rodzaju połączenia i będziemy jedynie bazować na wiedzy znajomych gości, którzy w przeszłości odwiedzali nasz dom gościnny.

Dla kogo jest autobus?

Podróż autokarem?Na podróż autobusem najczęściej decydują się osoby, które boją się podróżować pociągiem a perspektywa spędzenia 12 godzin w zamkniętym pomieszczeniu nie przyprawia ich o dreszcze. Autobus to również doskonała propozycja dla tych, którzy potrafią wysiedzieć naście godzin w jednym miejscu (nie licząc postojów). Chcąc zachować obiektywizm (przyznaję, że nie jesteśmy fanami tego rozwiązania) przedstawiamy poniżej plusy i minusy jazdy autobusem/autokarem:

 

 

Plusy:

+ bezpieczniej niż w pociągu

+ całkiem przyzwoity standard – na dłuższym trasach jeżdżą nowe autobusy, z DVD, klimatyzacją i ostatnio nawet z WiFi

+ umiarkowana cena

Minusy:

– to najwolniejszy środek transportu

– trzęsie na dziurawych polskich drogach

– toaleta w autokarach jest prawie zawsze zamknięta

– możemy trafić na “kiepskiego” sąsiada

– ograniczona powierzchnia bagażowa

 

Kto oferuje przewozy autokarowe?

Powoli klasyczne PKSy są wypierane przez prywatne przedsiębiorstwa. Ostatnio szumem na polski rynek wdarł się polskibus, który oferuje przyzwoity standard za śmiesznie niskie ceny.  Polecamy tym, którzy mają jadą co najmniej w dwie osoby i  potrafią wysiedzieć przez naście godzin w fotelu. Niestety na chwilę obecną polskibus nie posiada połączenia autokarowego z np. Krakowa do Szczecina.

Samolotem

lotnisko GoleniówDo niedawna lot samolotem był zarezerwowany dla osób z portfelem grubszym niż wynosi średnia dla polskiego społeczeństwa. Jednak rok 2012 to rok prawdziwych zmian a wszystko za sprawą nowej linii lotniczej – oltexpress (wyszukiwarka lotów dostępna jest tutaj). Z pewnością podróż samolotem to najszybszy i najwygodniejszy sposób na dostanie się nad morze.

Z kim lecieć

Obecnie nad polskim lokalnym niebem króluje dwóch przewoźników – wspomniany oltexpress i jego konkurent – spółka-córka Lotu – eurolot (wyszukiwarka lotów dostępna jest tutaj). Jeżeli planujemy urlop z odpowiednim wyprzedzeniem to naprawdę istnieje duże prawdopodobieństwo, że uda nam się znaleźć odpowiedni lot w jedną stronę wraz ze wszystkimi opłatami lotniskowymi w cenie poniżej 200 zł.

Dlaczego (nie) warto

O korzyściach już wspominaliśmy – średnio w przeciągu dwóch godzin jesteśmy w stanie znaleźć się prawie nad polskim morzem. No właśnie…prawie. Najbliższym portem lotniczym dla turystów wybierających się nad Bałtyk jest port w Goleniowie. A Goleniów to mała miejscowość położona 30 km od Szczecina i 60 km od linii brzegowej Bałtyku. Czyli tak źle i tak niedobrze. Jednak na szczęście skomunikowanie portu lotniczego ze Szczecinem jest dość dobre i zazwyczaj po lądowaniu samolotu mamy kilka opcji wydostania się z tej niewielkiej miejscowości:

Dojazd z lotniska GoleniówAutokar:

Bardzo dobre skomunikowanie z lądującymi i startującymi samolotami oferuje firma interglobus. Rozkład dostępny jest tutaj

Autobus LOTu:

Dostępny tylko i wyłącznie w ramach lotów tego przewoźnika.

Informacja 091 481 7400
rejsy krajowe – 80 minut przed lotem
Ze Szczecina mikrobus odjeżdża z pod biura LOT al. Wyzwolenia 17

Z Goleniowa mikrobus odjeżdża 15 minut po lądowaniu samolotu

Bilety do nabycia u kierowcy przed odjazdem autobusu:  koszt przejazdu na trasie do/z Szczecina 25 zł

Pociąg:

Lotnisko znajduje się w odległości 7 km od Dworca PKP w Goleniowie. Koszt dojazdu taksówkom z portu lotniczego Goleniów do dworca w Goleniowie to około 30zł.